شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

ساحل صخره ای چابهار

چابهار، تنها بندر ایران در کناره اقیانوس، نه تنها برای ایران، که برای ۶ کشور آسیای میانه از اهمیت استراتژیک ویژه‌ای برای حمل و نقل برخوردار است. چابهار که با گرم‌ترین زمستان و خنک‌ترین تابستان در میان بنادر جنوبی ایران از گردشگران و شهروندانش میزبانی می‌کند، جاذبه‌های طبیعی خیره کننده‌ای را خود جای داده است، که تا به امروز آن‌طور که باید شناخته نشده است. شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۱۷۱۵۵ کیلومتر مربع در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. این شهرستان از جانب شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و نیک شهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به پاکستان و از غرب به استان‌های کرمان و هرمزگان محدود است.

بندر چابهار با وسعتی بالغ بر ۱۱ کیلومتر مربع در ارتفاع ۷ متر از سطح دریا قرارگرفته است. فاصله هوایی شهرستان چابهار تا تهران ۱۴۵۶ کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر- کرمان ۱۹۶۱ کیلومتر است. بندر چابهار هم‌عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه‌جزیره فلوریدای آمریکا است و دارای شرایط آب و هوایی کاملا همانند بندر میامی است. چابهار در ۲۲۸۶ کیلومتری تهران قرار گرفته است. فاصله آن تا زاهدان ۷۲۱ کیلومتر و تا بندر کراچی ۹۰۰ کیلومتر است. فاصله بندر چابهار تا مرکزاستان ۷۳۸ کیلومتر می‌باشد. این شهرستان حدودا دارای ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان می‌باشد.

sahel2

داشتن کرانه‌های سنگی و صخره ای از قابلیت‌های مهم سواحل دریای عمان خصوصا منطقه چابهار می‌باشد. پراکنش این دسته از سواحل در کشور ایران بسیار محدود است. خوشبختانه بیشترین وسعت این سواحل در کشور مربوط به سواحل بلوچستان بوده که زیباترین سواحل سنگی و صخره ای را می‌توان در سواحل شهرستان چابهار مشاهده نمود. کرانه‌های سنگی در سواحل چابهار به صورت تراسه‌ها و پرتگاههایی با باریکه ماسه ای که درهنگام جزر از آب خارج می‌گردد و یا بصورت مناطق سنگی و صخره ای کم ارتفاع آب گرفته بوده که خصوصا در سواحل پارک گردشگری (دریا بزرگ) چابهار همه روزه گردشگران زیادی شاهد تلاطم امواج دریا به صخره‌ها و چشم اندازهای دلنواز آن هستند که شاید کمتر سواحلی در ایران دارای چنین مناظر و جذابیتی باشند. معمولاً در آن دسته از کرانه‌های سنگی که بواسطه نزدیکی ارتفاعات به دریا ایجاد گردیده آبهای نزدیک کرانه عمیق بوده که در این مناطق در اوقاتی از سال می‌توان به کرات بازیگوشی و فعالیت پستانداران دریایی بزرگ (نهنگ ها) را مشاهده نمود. ساختار پرشیب صخره ای باعث گردیده در اکثر نقاط این نواحی از توسعه یافتگی مراکز صنعتی و اجتماعی که می‌توانند در رقابت با جذابیت‌های طبیعی توریسم باشند، مصون بمانند.

sahel3

از دیگر ویژگیهای سواحل صخره ای این است که از تنوع بالای اجتماعات حیاتی نوار ساحلی برخوردار بوده، بیشترین میزان پهنه هایی از جلبک‌های دریایی را می‌توان در این مناطق دید و جمعیت کف زیان آن بخصوص خرچنگ‌ها ، دو کفه ایها و شکم پایان بیش از دیگر سواحل است- منطقه بندی زیستی (بیوزوناسیون) نیز در این کرانه‌ها معنی دار است زیرا تمامی شکاف‌ها ، درزها، زیرعلف‌ها و زیر سنگ‌های کوچک تبدیل به ریز محیط هایی می‌شود که ساکنین خاص خود را دارند و روی بستر سنگی را معمولا لایه ای مسطح و ضخیم از جلبک‌ها پوشانده که جانوران را از خشک شدگی و آفتاب شدید تا حدودی محافظت می‌کند. به هر حال سواحل دریای عمان بویژه در قسمت‌های جنوبی شهر چشم انداز بدیعی را بوجود آورده و به عنوان یکی از دیدنی‌ترین سواحل جنوبی ایران ،مانند یک آکواریوم طبیعی با انواع ماهی است. این چشم انداز خارق العاده تا گواتر ادامه دارد. ساحل صخره ای به طول چند ده متر در تفریحگاه دریا بزرگ در شهر چابهار قرار دارد. به هنگام جزر این پدیده بهتر قابل مشاهده است. در حفره‌های این صخره‌ها در هنگام جزر می‌توان انواع صدف ،سنگ‌های صیقلی و ماهیان کوچک را مشاهده کرد.

پدیده موج فشان حاصل برخورد امواج به این صخره هاست. این صخره‌ها کاربری‌های دیگری مانند ماهیگیری و دیدن چشم انداز دریا را نیز دارد. ارتفاع این موج‌های این ساحل صخره ای به ۱۵ متر می‌رسد و در فصل مرداد و مصادف با وزش بادهای موسمی است. این بخش از سواحل را به خصوص در هنگام غروب آفتاب می‌توان به عنوان یکی از دیدنی‌ترین سواحل جنوبی ایران نام برد.

برچسب ها:
, , , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
09 نوامبر 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *