شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

غار نمکی خرسین

غار نمکی خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع شده است. با حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی سبک به دهانه غار می رسیم.دهانه در ارتفاع ۱۰۸۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در غار نمکی خرسین قندیل های نمکی متعددی می بینیم که جزء جدا نشدنی این غار زیبا و بکر هستند. لازم به ذکر است جریان آب شوری در غار وجود دارد که در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار است.

ghar

همچنین به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره های غار و بطور کلی محیط این گنبد نمکی بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می شود به هیچ وجه توصیه نمی شود. اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است.آب شوری که از گنبد سرچشمه می گیرد به زمین های کشاورزی اطراف و آب های شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد کرده است که در این مورد لازمه به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور، اقدام به ایجاد حوضچه هایی کنند که آب شور درآن تبخیر شود و نمکش هم قابل استفاده شود و با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می شود.

گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد . از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شستشو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می شود .منطقه از یک رشته کوه تشکیل شده که به صورت گنبد نمکی از داخل زمین بیرون آمده به طوری که نوک گنبد هنوز بدون تغییر از بافت طبیعی اطراف پوشیده از بادام کوهی می باشد ولی قسمت های جانبی گنبد تحت تاثیر فشار های درونی زمین به صورت نمک ظاهر شده است و به علت نمکی شدن بافت خاک دارای پوشش قابل توجهی نمی باشد.

ghar

این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر گنبد های نمکی موجود در استان دارای چشم انداز های منحصر به فرد به خصوص آبشار نمکی، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد.در داخل این گنبد چشم انداز های متعددی وجود داردکه حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشکیل قندیل های نمکی متنوع با زیباییهای خاص خود را به وجود آورده است.

برچسب ها:
,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
14 آوریل 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *