شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک یکی از حمام های معروف مشهد در زمان شاه عباس صفوی است که معماری خارق العاده آن حکایت از شکوه و عظمت معماری اصیل ایرانی دارد. حمام مهدی قلی بیک درست در کنار حرم امام رضا، مسجد شاه و بازار فرش فروش های مشهد قرار دارد و بنابراین برای بازدید از این موزه تنها کافیست بعد یا قبل از زیارت از حرم امام رضا، ساعتی را اختصاص دهید. امروزه حمام مهدی قلی بیک به موزه مردم شناسی مشهد بدل شده و به هنگام بازدید از حمام، با مجموعه ای از اشیاء، وسایل، پوشاک و عکس های قدیمی نیز رو به رو خواهید شد.

hamam2

حمام مهدی قلی بیک یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین حمام های ایرانی است.

حمام مهدی قلی بیک در مشهد یکی از بزرگ ترین حمام های ایران است که با قدم گذاشتن به درون آن با ساختاری بسیار زیبا از حمام های قدیمی رو به رو خواهید شد. حمام مهدی قلی بیک بنایی قدیمی با سقفی زیبا، رنگین و منحصر به فرد است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. حمام مهدی قلی بیک درست در کنار مسجد قدیمی شاه مشهد قرار دارد و از همین رو تا مدت ها به نام حمام شاه شناخته می شد تا آن که پس از انقلاب اسلامی نام حمام رضوی را بر روی آن گذاشتند. همچنین این حمام قدیمی درست در کنار حرم مطهر امام رضا و بازار قدیمی فرش مشهد قرار دارد.

hamam3

حمام مهدی قلی بیک بنا به خواسته فردی به نام مهدی قلی بیک در سال ۱۳۰۰ خورشیدی ساخته و وقف مردم شد و امروزه نیز با نام مهدی قلی بیک شناخته می شود. حمام مهدی قلی بیک سالیان دراز، یعنی تا همین بیست و چند سال پیش مورد استفاده عموم مردم بود تا آن که به صورت متروکه درآمد. این حمام بی نظیر چند سالی مورد بی توجهی قرار گرفت تا آن که سازمان میراث فرهنگی و آستان قدس در اقدامی مشترک در سال ۱۳۷۸ به مرمت و بازسازی حمام توجه نشان دادند. در نهایت در سال ۱۳۸۵ و هم زمان با زادروز ولادت امام هشتم شیعیان، درهای حمام مهدی قلی بیک با عنوان موزه تخصصی مردم شناسی رو به مردمان گشایش یافت.

هنگامی که وارد حمام مهدی قلی بیک می شوید، دالان کوچکی پیش روی شماست که در سمت راست باجه فروش بلیت حمام قرار دارد. پس از خرید بلیت تا انتهای دالان که بروید، به وسیله یک پله به هشتی کوچکی وارد می شوید. در این قسمت نقشه کل حمام را با توضیحات بر روی دیوار خواهید دید و درست رو به روی شما در ویترینی شیشه ای مجموعه ای از لوازم حمامی قدیمی چون صابون ها، لیف، سنگ پا، لنگ و … به چشم می خورد. از این قسمت به سمت راست و به داخل سربینه هدایت می شوید. در داخل سربینه هشت ستون سنگی به چشم می خورد که به صورت هشت و نیم هشت بوده و سقف گنبدی و مدور حمام را نگه می دارند. به سقف حمام که نگاه کنید، نقاشی و نگاره های زیبایی خواهید دید که هر کدام در زمانی اضافه شده اند و هر بخش روایت گر داستان های مختلفی می باشند. در قسمت های هشت و نیم هشت، بخشی از داستان رستم و سهراب به نمایش گذاشته که گهگاهی با توضیحات کوچک همراه هستند و در بخش گنبدی و میانی سقف نیز داستانی از زندگی روزمره مردم به چشم می خورد.

برچسب ها:
,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
20 آگوست 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *