شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

کاروانسرای سرباز وطن

کاروانسرای سربازوطن در روستایی به‌همین نام، از دهستان ارشق شمالی در فاصله حدود ۸۰۰ متری نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و با فاصله ۲۰ کیلومتری شمال مرکز بخش (رضی) واقع شده است. فاصله آن از مرکز شهرستان مشکین شهر ۹۵ کیلومتر است. کاروانسرای قانلی بلاغ به سبک و شیوه چهار ایوانی فرم متداول دوره اسلامی صفویه بنا گردیده است. نمای خارجی کاروانسرا شامل یک دروازه ورودی در ضلع شرقی به عرض چهار متر و ارتفاع ۵/۳ متر و سه اطاق در جناحین آن می باشد.

sarbazvatan1

نمای خارجی کاروانسرا فاقد طاق‌نما و تزئینات کاشیکاری است. تنها عناصر تزئینی در نمای خارجی دیوار ضلع شمالی دروازه اصلی تزئیناتی به شکل لوزی است که با آجرهای سوخته این تزئینات صورت گرفته است. حیات مرکزی کاروانسرا به ابعاد ۵/۲۷ × ۵/۲۷ در اطراف آن حجره‌هایی به تعداد ۲۱ عدد در طرفین ایوان‌ها تعبیه گردیده که راه ورود به این حجره‌ها هم از طریق درهای تعبیه شده در عرض ایوانهاست. اندازه کوچکترین اطاق ۴ × ۳ متر و بزرگترین آن ۳× ۱۰ متر است.قسمت غربی کاروانسرا به کلی تخریب و فقط پی و داغ پی در بعضی قسمتها باقی مانده است. مصالح این بخش و قسمتهای تخریب شده توسط اهالی روستا در طول زمان جهت ساخت وساز شخصی مورد استفاده قرار گرفته است. مصالح کاروانسرا آجر ۵× ۲۱ × ۲۱ و ملاتهای آهکی است. این کاروانسرا فاقد ازاره سنگی است. فرم طاق ایوان‌ها به سبک جناقی و سقف حجره‌ها دارای گنبدهای کوتاه است. در ضلع جنوبی کاروانسرا اطاقی بزرگتر از اطاق‌های دیگر احداث شده که احتمالاً جهت نیاز یا اصطبل استفاده میشده است. همچنین داخل اطاق‌ها محل‌هایی به عنوان رف و محل بخاری تعبیه گردیده است.

sarbazvatan2

ایوان‌های چهارگانه آن از خارج به شکل پنج ضلعی و حالت برج پنج ضلعی به خود گرفته است. این اثر معماری با توجه به پلان و مصالح بکار گرفته در آن متعلق به عصر باشکوه صفویه است. از خصوصیات بارز بنا کاربرد آجر سوخته در تزئین آن و سبک چهار ایوانی آن است که تنها کاروانسرای نوع چهار ایوانی باقی مانده از عصر صفویان در استان اردبیل است. فعلاً از این بنا با توجه به تخریب بخش‌هایی از آن استفاده خاصی بعمل نمی آید ولی در صورت مرمت و تعمیر می توان از آن به عنوان مرکز آموزش جهت روستائیان یا بازارچه مرزی بهره برد. در حال حاضر تحت مراقبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و کلیه امور ثبتی آن در دست اقدام است. با توجه به اینکه این بنا تنها کاروانسرا و بنای چهار ایوانی در استان اردبیل است مطالعات آسیب‌شناسی، تهیه طرح، ساماندهی، مرمت، حفظ و نگهداری و استحکام بخشی از آن جهت مطالعات باستانشناسی حائز اهمیت است. همچنین با توجه به اینکه این اثر باستانی قسمتی از تاریخ گذشته و خاطره دفاع مخلصانه از خاک میهن اسلامی را در بر دارد، در خصوص ثبت آن در فهرست آثار ملی اهتمام ویژه بعمل آید.

برچسب ها:
, , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
01 ژوئن 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *