شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

موزه چینی خانه

چینی خانه که در محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد، یکی از زیباترین تالارهای دوران شاه عباس صفوی در اردبیل است و از مکان های دیدنی و گردشگری اردبیل به شمار می رود.

mozechini

چینی خانه که بیش از ۴۰۰ سال پیش توسط شیخ بهایی طراحی شده است، در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی مجموعه شیخ صفی الدین قرار دارد که دارای چهار شاه نشین و طاق نماهای زیبا و نفیس از مقرنس گچی است. نقاشی‌ ها، طلاکاری‌ ها و هماهنگی رنگ‌ ها با سطوح مقرنس از اسلیم‌ ها و گل‌ های زیبا شاهکاری به وجود آورده است که هر بیننده‌ ای را به شگفت و حیرت وا می‌ دارد.

mozechini

بنای این تالار از استحکام فوق العاده ای برخوردار است. چینی خانه ۱۲۵۶۶ محفظه دارد که در همه آن‌ ها چینی‌ های اهدایی امپراتور چین به شاه عباس به مناسبت احیای جاده ابریشم و چینی‌ هایی که از طرف دولت ایران به کشور چین سفارش شده بود، قرار داشته است. ظروف چینی پس از رسیدن به ایران توسط هنرمندان حکاک در اصفهان به مهر «بنده شاه ولایت عباس» ممهور شده و به اردبیل فرستاده می‌ شد و در محفظه‌ های تالار چینی خانه قرار می‌ گرفت.

شاه عباس عادت داشت زمانی که برای استراحت یا چله نشینی به اردبیل سفر می‌ کرد، در تالار چینی خانه اقامت کند و نه تنها از نقاشی‌ های گل و بته‌ ای این تالار لذت ببرد، بلکه یادگارهای همتای چینی‌ اش را هم نظاره کند و احساس اقتدار بیشتری به دست آورد.

برچسب ها:
,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
22 آوریل 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *