شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

موزه علی اکبر صنعتی

موزه «علی‌اکبر صنعتی» که از بهترین گنجینه‌های فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود، آثار نفیسی را از این هنرمند به نمایش گذاشته است. موزه «علی اکبر صنعتی» در سال ۱۳۵۲ به دست استاد علی اکبر صنعتی ساخته شده و در روز ۲۴ آبان سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

این موزه پس از ۳ سال مرمت و بازسازی در شهریور ماه ۹۶ درهای خود را به روی مخاطبانش گشوده است. ساخت متروی تهران و باز شدن یکی از درهای ایستگاه متروی امام خمینی (ره) زیر ساختمان موزه صنعتی باعث شد به بهانه احتمال ریزش ساختمان این موزه به حالت تعطیل در بیاید. موزه صنعتی بعد از ۷ سال تعطیلی و ۳ سال مرمت، جزء نادر بنا‌هایی است که از صفر تا ۱۰۰ مرمت شده است.

moze2

بنای موزه استاد علی‌اکبر صنعتی متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است که در دوران پهلوی به جمعیت شیر و خورشید سابق سپرده می‌شود و در اصل به عنوان نخستین مرکز شیر و خورشید قلمداد می‌شود که به مدت ۵ سال فعالیت‌های این مرکز در ساختمان موزه انجام می‌شده و لذا از این منظر، این بنا نماد آغاز فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر محسوب می‌شود.علی‌اکبر صنعتی نقاش و مجسمه ساز و تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش ثبت شده است: موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران).

علی اکبر صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصر جدید ایران است او شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود. وی نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی آفرید که شماری از آنها در موزه استاد صنعتی نگهداری می‌شود.

موزه صنعتی با همکاری جمعیت هلال‌احمر و مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران، اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و اداره‌کل موزه‌ها و نظارت اساتید مجرب برای احیای این اثر تاریخی ارزشمند که از اوایل سال ٩٣ و در پی نگرانی هنرمندان و همچنین پیگیری اصحاب رسانه آغاز شد، اکنون با مرمت یکصد اثر نقاشی استاد صنعتی (به دست استاد جاوید رمضانی) و مرمت تمامی مجسمه‌های نصب شده در سالن آماده افتتاح است.

moze3

ساخت، مرمت و بازسازی موزه استاد صنعتی به علت حساسیت موضوع به گونه‌ای انجام شده که تمام استانداردهای مرمتی از زیرساخت تا نمای بنا و از مرمت مجسمه‌ها تا مرمت آثار نقاشی در آن رعایت شود و به همین علت از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران به عنوان الگوی مرمتی بناهای قدیمی قلمداد شده است.

موزه استاد صنعتی، ۲۴ آبان ۸۵ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید و جزو میراث ماندگار کشور است. بنای موزه استاد علی‌اکبر صنعتی متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است که در دوران پهلوی به جمعیت شیر و خورشید سابق سپرده می‌شود و در اصل به عنوان نخستین مرکز شیر و خورشید قلمداد می‌شود که به مدت پنج سال فعالیت‌های این مرکز در ساختمان موزه انجام می‌شده و لذا از این منظر، این بنا نماد آغاز فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر محسوب می‌شود.

علی اکبر صنعتی نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی آفرید که شماری از آنها در موزه استاد صنعتی نگهداری می‌شود. این موزه دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهرها و موزه مردم‌شناسی است. موزه علی اکبر صنعتی در ضلع شمال غربی میدان توپخانه قراردارد و یکی از مکان‌های دیدنی مرکز شهر تهران است.

برچسب ها:
, , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
04 اکتبر 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *