شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

سد بند دره

بند دره سدی تاریخی در نزدیکی بیرجند است که مهمترین بند تاریخی این شهر و در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران واقع است. بند دره در سال ۱۳۸۱ از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره ۴۸۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بند یا سد در سال ۱۲۹۴ هجری قمری احداث گشته است و ازجمله نقاط گردشگری استان خراسان جنوبی شمرده می شود.

banddare

رودخانه فصلی بند دره در مسیر حرکت خود نقاط زیبا و خوش آب و هوایی را به وجود آورده است که از مهم ترین نقاط گردشگری شهر بیرجند محسوب می شوند. وسعت این منطقه حدود ۱۵۰ هکتار می باشد که از انتهای خیابان های مدرس و پاسداران بیرجند شروع و به ارتفاعات ختم می شود. از ویژگی های اقلیمی آن می توان آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی و همچنین متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی گراد را ذکر کرد. بند دره با مصالحی چون سنگ های شکسته شده کوه ها و آجر و آهک و در بعضی نقاط با ساروج ساخته شده و با توجه به گذشت زمان مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

banddare

هم چنین بر فراز کوهی در کنار بند دره و مشرف بر شهر بیرجند بقایای قلعه ای قرار دارد. بنای اولیه قلعه به دوران اسلام نسبت داده شده است ولی آنچه امروز باقی مانده است مربوط به دوره اسماعیلیه است. این قلعه در بین اهالی بیشتر با نام حوض غلامکش شناخته می شود در حالی که این حوض فقط بخشی از مجموعه است. مسیر ورودی قلعه از دره ای پایین تر از محل فعلی بند بوده است.

برچسب ها:
,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
10 می 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *