شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان در طول هشت دهه حیات خود ، فعالیتهای چشمگیر و متعددی داشته و دو دوره کاملا ممتاز در کارنامه فعالیتهای خود دارد. این بنای ارزشمند برابر کتیبه سر در آن تحت عنوان اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۱۱ هـ ش احداث شده است.

موزه پست و ارتباطات زاهدان در حال حاضر در خیابان طالقانی ، بین طالقانی ۹ و۱۱ واقع شده است . مصالح عمده این بنا از خشت خام در جرزها و آجر در نما می باشد که از شیوه معماری بومی کویری بهره گرفته شده و در ابتدا دارای مجموعه ای بسیار بزرگ و وسیع بوده که بخش عمده آن متاسفانه تخریب شده و تغییر کاربری پیدا کرده است. در پلان اولیه آن ، کلیه فضاهای معماری آن به حیاط مرکزی منتهی می شد که اکنون این حیاط در بخش غربی بنای فعلی موزه پست واقع شده است.

mozepost2

این بنا علاوه بر فعالیت اصلی خود بعنوان اداره پست و تلگراف در سال ۱۳۳۸ با نصب اولین فرستنده رادیویی یک کیلو واتی ، با تهیه و ارسال برنامه هایی به زبان های سیستانی و بلوچی به عنوان مرکز و ایستگاه رادیویی جنوب شرق فعالیت می نمود و در سال ۱۳۴۲ با ارتقاء و نصب فرستنده صد کیلو واتی در آن ، برنامه های رادیویی تهیه شده در این محل به زبان اردو و هندی برای کشورهای شبه قاره هند ( افغانستان ، پاکستان و هندوستان ) نیز پخش می شده است.

پس از احداث ساختمان جدید پست زاهدان این بنای ارزشمند که در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۵۷ به ثبت آثار ملی کشور رسیده بود در سال ۱۳۸۴ با اعتباری معادل ۲۰۱ میلیون ریال از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مورد مرمت و احیاء قرار گرفت.

mozepost3

حیات و فعالیت این بنا ، کاربری جدید آن است . در سال ۱۳۸۷ هـ ش همزمان با دومین سفر ریاست جمهوری اسبق آقای احمدی نژاد به استان این بنا به عنوان موزه پست و ارتباطات زاهدان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

با توجه به علاقه و همیاری مردم فرهیخته زاهدان سالن آمفی تئاتر مجموعه به منظور استفاده بهینه تر فاز دوم آن بنابر پیشنهاد ملک محمد سنجرانی مدیروقت میراث فرهنگی و گردشگری استان به عنوان سالن نمایش مجموعه تمبرهای اهدایی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در هفته میراث فرهنگی افتتاح گردید.

 

برچسب ها:
, , , , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
13 مارس 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *