شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس

موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵ هزار متر مربع است. این موزه به دلیل قرار گرفتن در سایت تاریخی و ثبت شده برکه های باران، پتانسیل های ارزشمندی برای ایجاد یک پارک موزه ای فعال در بندرعباس احداث شده است.

ساختمان موزه خلیج فارس نمونه ای نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران است و بی تردید هماهنگی، صداقت، خلاقیت و توجه به ارزش های هنری، معماری و فرهنگی منطقه ای در موزه خلیج فارس متجلی شده است و این ساختمان سنگ محکی است برای نقد و بررسی معماری موجود در منطقه و مقایسه آن با گذشته نه چندان دور.

موزه مردم شناسی خلیج فارس در سه طبقه با زیر بنای دو هزار و ۴۰۰ متر مربع که طبقه همکف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه است، طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد که شامل گالری بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز ، صید و صیادی است. طبقه سوم موزه نیز با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش های باستان شناسی است.

بخش مردم شناسی موزه بزرگ خلیج فارس به ۳ گالری بازار سنتی، گالری آزاد سازی هرمز از دست پرتغالی ها و گالری صید و صیادی تقسیم شده است.

mozekhaligfars2

گالری بازار سنتی نخستین گالری در این بخش از موزه است که وضعیت بازار را به نمایش گذاشته است، بازار در ایران با ویژگی های خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به همه زبان ها ی جهان در آمده و چنان مشهور شده که صحنه های بزرگ و چشمگیر در افسانه ها و داستان ها به خود اختصاص داده است تا جایی که اگر مصنفی می خواسته ایران و ایرانی را در اثر خود توصیف کند نام بازار ایران بر آن می نهاده است.

گالری بازار سنتی دارای ۱۱ مجسمه از جنس موم است که مردم بومی در حال اجرای کارهای مختلف نشان می دهد.

گالری آزاد سازی هرمز، در سال ۱۵۰۷ میلادی نیروهای پرتغالی به فرماندهی آلفونسو آلبورد کرک جزیره هرمز را تصرف کرده و در دماغه شمالی آن در محل یک دژ قدیمی اقدام به ساخت قلعه و تاسیسات نظامی و دفاعی کرد که مراحل ساخت آن ۳۰ سال به طول انجامید و آلبو کرک و اخلاف او به دلایل استراتژیکی و اقتصادی، تسلط بر تنگه هرمز را دنبال کرده به این طریق هم به مسیر بازرگانی دریایی خلیج فارس – دریای مکران (عمان) تا هند و چین کنترل داشته باشد و هم از طریق ترانزیت دریایی در واقع اخذ باج و خراج از کشتی های تجاری به اهداف اقتصادی خود دست یابند.

با ورود به این گالری سنسورهای صدا فعال شده و صدای برخورد شمشیر، تفنگ سرپر ، توپ و غرش جنگجویان به گوش می رسد. که این صحنه نبرد در قلعه هرمز را به نمایش گذاشته و ۵ مجسمه در حال جنگ را می توانی ببینی که این مجسمه ها شامل امام قلی خان، یک سرباز و ۳ سرباز پرتغالی بوده که فرمانده آنها به دست امام قلی خان بر زمین افتاده و در حال جان دادن است. چهره های سربازان پرتغالی با چشم هایی از حدقه درآمده ترس و وحشت را تداعی می کند و ایرانی ها را با اطمینان از پیروزی نشان داده شده است. ظرافت کار در این گالری چشمان پرتغالی ها است که به صورت رنگی است و به گونه ای این مجسمه ها ساخته شده که صحنه یک نبرد واقعی را نظاره گر خواهی شد.

mozekhaligfars3

صید و صیادی به شیوه های مختلفی انجام می گیرد و مشاغل دیگری را چون قایق سازی ، لنج سازی، تور بافی ، گر گور بافی را به دنبال دارد که به طور مستقیم با ماهیگیران در ارتباط هستند، صید با تورهای مختلفی چون تور پازوکی، تور شنا، تور گاریزی، تور حیال، قلاب های مختلف و صید با مشتا که خود سیستم پیچیده ای است، انجام می شود و صید میگو و از همه مهم تر صید مروارید که خاستگاه آن بندر لنگه در غرب بندرعباس و کیش بوده است از مشاغل مهم استان هرمزگان محسوب می شود.

گالری صید و صیادی نیز به مانند دیگر گالری های موزه مردم شناسی با ورود به آن سنسورهای صدا فعال شده و صدای موج دریا و مرغان دریایی به گوش می رسد در این گالری چهار مجسمه با یک قایق و یک لنج روی دریا به معرض نمایش گذاشته شده است. برروی عرشه لنج ملوانی (جاشو) را می بینی که در حال کشیدن طناب لنگر است و ناخدا نیز به صورت ایستاده با محاسنی سفید که با نصب دستگاه و پردازش باد به آن سمت محاسنش تکان می خورد در انتهای لنج قرار دارد. در کنار لنج یک قایق همراه با مرد ماهیگیر را می بینی که تور در دریا انداخته برای صید ماهی و در کنار او شخصی به عنوان صیاد مروارید را مشاهده می کنی که از قعر دریا بیرون آمده و صدفی که در آن مروارید وجود دارد به دست دارد.

 

 

برچسب ها:
, , , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
07 آوریل 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *