شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

رودخانه بالیقلو چای

رودخانه بالیقلو چای (رودخانه ماهی دار) اردبیل که از چشمه سارها و برف های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه های شمال غربی رشته کوه های بزغوش سرچشمه می گیرد، از شهر اردبیل می گذرد و به رودخانه قره سو می ریزد. میزان آبدهی این رودخانه در محل روستای گیلانده اردبیل ۸۶ میلیون متر مکعب و دبی لحظه ای آن ۲۶ متر مکعب در ثانیه است. حوزه آبریز آن ۱۶۰۰ کیلومتری مربع است و در محل پل الماس میزان آبدهی آن ۱۱۶ میلیون متر مکعب است. در مخروطه افکنه رودخانه بالیقلی چای، روستاهای پر جمعیت و آبادی استقرار یافته اند. کشاورزی بیشترین مناطق روستایی اردبیل بر اثر جریان آب این رودخانه رونق دارد. طول این رودخانه ۷۵ کیلومتری است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

rodkhane2

رودخانه بالیقلو چای در دل شهر اردبیل روان است و از چشمه سارها و برف های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه های شمال غربی رشته کوه های بزغوش سرچشمه می گیرد. رودخانه بالیقلو چای از شهر اردبیل می گذرد و به رودخانه قره سو می ریزد. آبدهی رودخانه بالیقلو چای در محل روستای گیلانده اردبیل ۸۶ میلیون متر مکعب و دبی لحظه ای آن ۲۶ متر مکعب در ثانیه است.

حوزه آبریز رودخانه بالیقلو چای ۱۶۰۰ کیلومتر مربع است و در محل پل الماس میزان آبدهی آن به ۱۱۶ میلیون متر مکعب می رسد. در مخروطه افکنه رودخانه بالیقلو چای، روستاهای پر جمعیت و آبادی مستقر شده اند. جریان آب رودخانه بالیقلو چای کشاورزی را در بیشترین مناطق روستایی اردبیل رونق داده است. طول رودخانه بالیقلو چای ۷۵ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

 

برچسب ها:
, , , , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
05 دسامبر 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *