شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

باغ گل ها

در عصری که رشد قارچ گونه صنایع آلاینده، محیط زیست انسان و موجودات زنده را به مخاطره انداخته و آلودگی هوا منشأ بسیاری از بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروق شده و در زمانی که انسان در زیر چرخ‌دنده‌های ماشینیسم و توسعه صنعتی، لحظه‌های دردناک بیگانگی با طبیعت را تجربه می‌کند، مشاهده گل که سمبل لطافت و نماد زیبایی است و قرار گرفتن در فضایی دلنشین و سبز، فطرت زیبا دوستی انسان را بر می‌انگیزاند و موجبات تلطیف روح و روان آدمی را فراهم می‌کند.

در این راستا و در اقدامی کم‌سابقه، شهرداری اصفهان دریچه‌ای به باغ امید گشود و در زمینی به وسعت ۶۷۰۰۰ مترمربع در حاشیه زاینده رود، مجموعه زیبای «باغ گل‌ها» را به آلبوم دیدنی‌های شهر اصفهان افزود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه، وجوه چندگانه تفریحی، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی آن و ارائه بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی متنوع است که در کنار عناصر و سبک مختصات باغهای سنتی ایران، متبلور گردیده است.

bagh2

خوشبختانه از چند سال پیش به این سو، فضاهای سبز شهر اصفهان در پرتو برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز گسترش یافته است و به گونه‌ای سرانه فضای سبز این شهر به ازای هر شهروند به مرز حدود ۱۳/۵ مترمربع رسیده که در یک مقایسه اجمالی به حداقل استاندارد جهانی یعنی ۱۵ متر مربع نزدیک شده است. این فضاهای سبز که مشتمل بر فضاهای دل‌انگیز حاشیه زاینده‌رود و پارک‌های محلی و کوهستانی و جنگلی است زیبایی، شادابی و پالایش نسبی هوای شهر اصفهان را باعث شده است.

ویژگی و امتیاز منحصربه‌فرد این باغ را باید در وجوه چندگانه تفریحی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقی آن جستجو کرد که امید می‌رود با جذابیت‌های چشمگیر خود، استعدادهای توریستی شهر اصفهان را بیش از پیش افزایش دهد و تقویت کند.

bagh3

در طراحی این باغ اقلیم خشک منطقه اصفهان مورد توجه قرار گرفته و آب به صورت فواره‌هایی کوتاه جریان می‌یابد و سرانجام به برکه برخورد می‌کند. همچنین عناصر و مختصات فرهنگ معماری سنتی اصفهان در بناهای این باغ تبلور عینی یافته است. وسعت این باغ ۲۵۰۰ متر و ارتفاع آن ۳ متر است و ۲۵۰ گونه گیاهان صخره‌ای که نمایی از طبیعت را ارائه می‌کند، در این باغ کاشته شده است.

آب‌نما در سمت شرقی باغ صخره‌ای قرار دارد و از ارتفاع چهارمتری حجم قابل توجهی از آب به داخل برکه ریزش می‌کند. در ساختمان آبشار از انواع سنگ‌های رودخانه‌ای استفاده شده تا آبشار کاملا طبیعی جلوه کند. به منظور تلطیف هوا و پرورش انواع گیاهان آبزی، در طرح باغ برکه‌ای به مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی باغ ساخته شده است.

bagh4

سطح کلی قطعات باغ چمن‌کاری و با پیش‌بینی انواع باغچه‌ها در طرح‌های متنوع استفاده از گل‌های فصلی یک‌ساله، دوساله، دائمی و درخچه‌های زینتی ممکن می‌شود. در مرکز باغ طرح فرش که یکی از نقش‌های اصیل و دیرینه اصفهان است و گل و بوته و ترنج فرش از انواع و اقسام گل‌ها استفاده می‌شود. معابر باغ که حدود ۵۰۰۰ متر مربع است با نوعی کفپوش (سنگ‌های گرانیت) با طرح‌های خاص مفروش شده است. در قسمتی از باغ ، باغچه‌هایی به منظور کشت انواع گل رز در ایران در نظر گرفته شده است.

در ضلع شرقی باغ گل‌ها، در انتهای محور اصلی به منظور برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و مراسم جشن و سخنرانی، با استفاده از تنه درختان فضایی به شکل آمفی تئاتر پیش‌بینی ‌ شده که ظرفیت آن حدود ۲۵۰ نفر است. به منظور پویایی باغ گل‌ها، با توجه به شرایط اقلیمی اصفهان و کمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت ۷۰۰ مترمربع در ضلع شرقی باغ پیش‌بینی شده است که با فراهم کردن انواع اقلیم در طول فصل زمستان بازدیدکنندگان می‌توانند نظاره‌گر انواع گل‌ها باشند.

اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، حتما از این باغ زیبا دیدن کنید.

 

 

برچسب ها:
, , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
14 سپتامبر 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *