شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل که یکی از مرتفع‌ ترین آبشارهای ایران است در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه قرار دارد. این آبشار یکی از سرشاخه‌ های رودخانه باراندوزچای محسوب می‌ گردد. سوله دوکل در دامنه کوه دالانپر در منطقه مرگور واقع است. روستایی نیز به همین نام در جوار آبشار قرار دارد. این کوه دارای یخچال‌ های دائمی است و همچنین در ضلع غربی کوه دریاچه‌ ای با ابعاد آن ۴۰۰*۴۰۰ متر واقع است و در فصول گرم مکان مناسبی برای شنا کردن کوهنوردان به شمار می رود. از کوه های اطراف دالانپر می‌ توان به بزسینه و کوه بنجول اشاره کرد.

abshar2

از ویژگی‌ های مهم این منطقه که باعث جذب گردشگران می‌ شود، مهمان نوازی غافلگیر کننده روستاییان و عشایر منطقه است. این عشایر با لهجه کردی بادینی (کرمانج) صحبت می‌ کنند و بسیار مهمان نوازند.

سوله دوکل به زبان کرد های بومی منطقه به معنی آبشار دود است و علت این نام گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخرهای موجود در پیکره آبشار است. سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یک حالت دودی شده و صدای مهیبی را تولید می‌ کند. خود کوه دالانپر نیز به معنی محل پرواز عقاب‌ هاست. این نام به خاطر وجود عقاب در این منطقه است. علاوه بر عقاب حیواناتی چون گرگ و سمندر کردی نیز در این منطقه زندگی می‌ کنند که امروزه تعداد خیلی کمی از آن‌ ها باقی مانده است.

آبشار سوله دوکل در روزهای تعطیل هزاران گردشگر را به دامن طبیعت می‌ کشاند. منطقه ای که آبشار سوله دوکل در آن قرار دارد، منطقه‌ ای مرزی است اما از لحاظ امنیتی بسیار کم خطر است و هیچ گونه مشکلی گردشگران آبشار را تهدید نمی‌ کند.

abshar3

در روستای سوله آنتن دهی موبایل ضعیف است اما در طول مسیر آنتن دهی وجود دارد و قله‌ این کوه تحت پوشش آنتن دهی کشور ترکیه است. از روستاهایی که در نزدیکی کوه و آبشار قرار دارند می‌ توان به دیزج، گسیان، کوله بی، کچله و سوله دوکل که همنام با آبشار است، اشاره کرد.

مسیر رسیدن به آبشار از روستای دیزج به گسیان و سپس روستای کوله بی و در انتها روستای سوله دوکل است. مسیر روستاهای دیزج و گسیان و کوله بی کاملا آسفالت بوده و فقط در انتها رسیدن به آبشار مسیر ناهموار و خاکی وجود دارد. در تمام مسیر به کوه آب به اندازه کافی وجود دارد و از این حیث کوهنوردان با هیچ مشکلی رو به رو نمی‌ شوند.

برچسب ها:
, , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
16 ژانویه 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *