شرکت مسافربری جهانگشت مهر تعاونی 16

برای رزرو بلیط کلیک کنید

دشت لاله‌های واژگون

بی شک یکی از مناطق زیبا و منحصر به فرد درخاک ایران برای افرادی که دوستدار طبیعت اند، بازدید از دشت لاله های واژگون الیگودرز در فصل بهار است. دامنه‌های زاگرس هر سال در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه پوشیده از گل های لاله زیبا می شود و چشم هر بیننده ای را خیره می کند. قسمتی از این منظره تماشایی در شهرستان الیگودرز واقع شده که از از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد.

دشت دالانی (یکی از مخازن ژنتیکی کشور) در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه از معروفترین این دشتها در الیگودرز است که حدود دوهزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد. کوههای همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا خلق کرده اند و هرسال در اوایل بهار بعد از آب شدن برفها در کوهها، لاله های زیبای واژگون میرویند. در این دشت لاله های واژگونی با ارتفاع بیش از۱۲۰سانتی متر به نامهای”سوسن چلچراغ”ˈ و”اشک مریم” می روید که از گونه های نادر این گیاه هستند.

gollaleh2

لاله واژگون سازگاری خوبی با مناطق کوهستانی و سنگلاخی دارد و تا کنون پانزده گونه از آن در ایران کشف شده است. دوازده گونه لاله تزیینی در دنیا وجوددراد که لاله واژگون گل بومی ایران می باشد که در کنار دشتهای لاله واژگون گیاهانی چون گون، موسیر رشد پیدا کرده و منظره ای عالی خلق می کنند. در قرن شانزده میلادی این نوع لاله به اروپا برده شد و در مناطق مناسب رشد آن، تکثیر و پرورش یافت.

این گیاه برخاف سایر گیاهان گلدار، گلبرگهای آن از انتهای ساقه برگشته و سر به زیر دارند به همین خاطر به لاله واژگون مشهوراند. در بعضی از نقاط کشورمان این گل را به نام لاله اشک یا اشک مریم می شناسند و علت آن از اسطوره های این سرزمین ریشه میگیرد.

مردم ایران براین باورند که این که این لاله، شاهد مرگ سیاوش بوده و از غصه مرگ او سربه زیر شده و اشک می‌ریزد.شیره بی رنگی داخل لاله قرار دارد که گاهی به پایین سرازیر می شود و این شیره را مردم اشکهای لاله می دانند.

gollaleh3

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان الیگودرز به منظور معرفی و حفظ این سرمایه طبیعی ملی در هفته هوای پاک اقدام به برگزاری جشنواره در دشت لاله های واژگون می کند.در این جشنواره مسئولین به همراه عشایر خونگرم الیگودرز، مردم را با تنوع زیست محیطی منطقه و ارزش حفظ و نگهداری آن آشنا می کنند. نسیم خنک بهاری و منظره زیبای لاله ها به همراه موسیقی موسیقی سنتی بختیاری و سرنا‌ نوازی درخصوص طبیعت، اجرای رقص سنتی و آیینی بختیاری و اجرای مراسم فرهنگی، ساعاتی خوش و دلپذیر را برای بازدید کنندگان رقم می زند.

از دیار خود به شهر الیگودرز در شرق استان لرستان میرویم. دشت لاله های واژگون در روستای دالانی یا دالایی در۴۰کیلومتری الیگودرز واقع شده است. وسیله شخصی بهترین وسیله برای این سفر است. چرا که در طول مسیر مناظر زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که می توانید در مکان های مختلف توقف داشته و به استراحت و عکاسی بپردازید.

شهرستان الیگودرز از شهرهای مرتفع و مناطق سردسیر ایران است که دارای آب و هوایی سرد می باشد. برای سفر به این منطقه لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید. یکی از ملزومات این سفر دوربین عکاسی است.

برچسب ها:
, , , , ,
دیدگاه ها: بدون دیدگاه
03 جولای 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *